Energiedata van meterkast naar informatieve toepassingen
We zijn druk doende met de ontwikkeling van ons eigen platform voor het verwerken van slimme meterdata, NUTS Energy Management.
De afgelopen tien jaar hebben we onze software vooral ingezet als database met visualisatie voor partijen in de energie-sector. De nieuwste versie van NUTS moet zorgen dat data uit diverse meterbronnen coherent wordt geaggregeerd en kan worden doorgestuurd naar systemen die meerwaarde aan de data kunnen geven zoals narrowcasting of een milieubarometer.
Kun je in het kort uitleggen wat het platform precies gaat doen en in welke behoefte het voorziet?
Misschien moet ik eerst uitleggen waar het idee dit platform te bouwen vandaan komt. Vanuit onze werkzaamheden voor diverse klanten komt steeds dezelfde problematiek naar voren. Naast de bekende slimme meters die door netbeheerders bij kleinverbruikers zijn geïnstalleerd, gebruiken onze klanten grootverbruikmeters en meters uit gebouwbeheersystemen. Het NUTS platform maakt het mogelijk de meet-data uit deze systemen op uniforme manier te aggregeren.
Kun je een concreet voorbeeld geven?
Kleinverbruikmeters worden uitgelezen door de diverse netbeheerders maar de data moet door derde partijen worden opgehaald bij EDSN (Energie Data Services Nederland). NUTS Energy Management kent de ins- en outs van EDSN, en weet van de meterstanden verbruiken te maken. Het systeem is zo opgezet dat de slimme meter gegevens kunt aanvullen met historische handopgenomen standen. Deze gegevens kun je weer doorsturen met een push- of pull- web API naar bijvoorbeeld een narrowcasting scherm.
Op het dashboard van de applicatie wordt ook de terugkoppeling van het EDSN systeem getoond waardoor gebruikers direct, zelf machtigingen kunnen afgeven of intrekken.
Tegen welke problemen zijn jullie aangelopen, en hoe hebben jullie deze opgelost?
Je denkt, het is zo simpel, gewoon optellen. Maar uiteindelijk kost het toch veel moeite om goed om te gaan met bijvoorbeeld maanden, dagen en weken, of de variëteit in data-bronnen. De ontwikkeling van een dergelijk platform is een proces dat nooit echt stil staat. Je kunt iets bedenken, dit uitwerken en dan vervolgens concluderen dat dit niet is zoals het zou moeten of kunnen werken. Voortschrijdend inzicht, of zoals Johan Cruijff placht te zeggen: "Je gaat het pas zien als je het door hebt". We nemen vervolgens de tijd en moeite om daar van te leren en een stap terug te nemen in de ontwikkeling. Alleen dan kunnen we het kwaliteitsniveau bereiken dat we voor ogen hebben.
‘Ze maken niet wat we vragen, maar wat we nodig hebben.’
‘Als projectcoördinator heb ik veel te maken met Dreamsolution. We werken al zeker tien jaar met elkaar samen. Wat begon als een pilot is in de loop van tijd steeds verder uitgebreid. Zo hebben zij ons portaal ontwikkeld. En houden deze goed in stand. Als onze klanten ergens tegenaan lopen spelen we dat door en pakken ze dat meteen op. Te beginnen met goed onderzoek.
Ze zeggen niet overal ja op, maar denken kritisch met je mee: Waarom wil je dit hebben? Weet je wat je klanten willen? Waarom moet de data op deze manier worden ontvangen? Daar waar anderen gewoon maken wat je vraagt en niet denken aan de volgende stap in het proces. Zo zijn we met een grote wijziging bezig waarbij ze de opdracht eerst uitgebreid onderzoeken en analyseren voordat ze met een oplossing komen. Vaak één waar we niet om vragen maar wel die we nodig hebben.
Er is genoeg discussie op de werkvloer. Niet alle accountmanagers kunnen hier goed mee omgaan. Zij willen graag een klant helpen en weten precies wat ze willen. Maar dan zegt Dreamsolution bijvoorbeeld: we gaan niet iets verzinnen voor één klant, daar moeten meerdere klanten profijt van hebben. Vaak blijven sommige collega’s, maar ook klanten, hangen in oude gedachtes. Terwijl Dreamsolution doordenkt en meegaat met nieuwe technieken en mogelijkheden. Het is nog wel eens lastig, maar ik krijg voldoende feedback van Dreamsolution om het intern te verdedigen.’
Christiaan Kemper Joulz